آدرس آزمایشگاه پاتوبیولوژی پارس : اردبیل -خیابان امام-کوچه جنب مسجد سرچشمه - پلاک 6

ویتامین ها

portfolio image

 آزمایش ویتامین ها

ویتامین یک ترکیب اساسی از مولکولهای آلی است که نمی تواند در بدن سنتز شود اما از طریق رژیم غذایی که فرد دریافت می کند ،وارد بدن می شود و در بسیاری از مراحل سوخت و ساز بدن مفید است. آنها تقریباً بر هر فرآیندی در بدن شما تأثیرگذارند و برای سلامتی شما ضروری هستند. آزمایش ویتامین ها یک بخش مهم از آزمایشاتی است که افراد در طول زندگی نباید از آن غافل شوند.

انواع ویتامین ها

دو نوع ویتامین اصلی وجود دارد. ویتامین های محلول در چربی (ویتامین های A ، D، Eو K) و ویتامین های محلول در آب (ویتامین های B و C). همانطور که از نامشان پیداست ، ویتامین های محلول در چربی در بافت های چربی ذخیره می‌شوند و می‌توانند برای مدت زمان طولانی تری در بدن ذخیره شوند تا بعداً مصرف شود ،در حالی که ویتامین های محلول در آب نمی‌توانند در بدن ذخیره شوند و دفع می‌شوند.

کمبود انواع ویتامین ها

همانطور که پیش‌تر ذکر شد، کمبود هر کدام از ویتامین ها به عملکرد بخش های ویژه ای از بدن صدمه می‌زند. به

همین منظور چکاب دوره ای سطح ویتامین های بدن امری ضروری می باشد. با تشخیص کمبود ویتامین ها با روش های مختلف مانند مصرف مکمل ها یا استفاده از رژیم غذایی مناسب می تواند به پیشگیری از خطرات بعدی کمک کند.

بدین منظور طی آزمایش هایی میتوان مقادیر انواع ویتامین ها را در بدن ارزیابی کرد و در صورت وجود هر نوع مشکل با پزشک متخصص مشورت کرد.

چرا نباید بدون چکاپ کامل ویتامین ها و اطمینان از کمبود این مواد ، از مکمل استفاده کرد؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که علائم کمبود ویتامین ها را در بدن خود احساس کرده باشید و با خود فکر کرده باشید از مکمل های حاوی ویتامین استفاده کنید ولی باید توجه کنید مکمل های ویتامین دار مانند دارو های دیگر باید در بدن شکسته شوند و کبد که وظیفه ی این کار را به عهده دارد با تجزیه این مواد و دارو ها و سموم که وارد بدن می شود، آسیب می بیند در حالی ممکن است ما در ویتامینی که دریافت می کنیم کمبودی نداریم و از طرفی شاید مشکلی که با آن مواجه هستیم ناشی از اختلال دیگری در بدن باشد.

شما به راحتی با انجام آزمایش چکاپ کامل ویتامین ها و آزمایش های همراه از بسیاری از مشکلات دیگر ناشی از خود درمانی می توانید پیشگیری کنید. همچنین لازم به ذکر است تعدادی از ویتامین ها محلول در چربی هستند و مقدار اضافی آن ها از طریق کلیه نمی تواند دفع شود و ممکن است ویتامین در بدن به صورت اضافی ذخیره شود و وضعیت توکسیک ( سمی ) برای بدن ایجاد کند. بنابراین توصیه می شود با انجام چکاپ ویتامین ها ، کمبود این مواد را تشخیص داده و در صورت نیاز مکمل دریافت شود.

شرایط انجام چکاپ کامل ویتامین ها چیست ؟

نمونه ی مورد بررسی در چکاپ ویتامین ها خون وریدی می باشد . بهتر است حداقل ۲ ساعت قبل آزمایش ناشتایی رعایت شود و از خوردن مکمل های ویتامین دار ۷۲ ساعت قبل از آزمایش اجتناب شود. این آزمایش هر سال یکبار برای تمامی سنین توصیه می شود.

 

چرا باید به طور روتین آزمایش چکاپ ویتامین ها انجام شود؟

چکاپ ویتامین ها ممکن است به دلایل مختلفی و بر اساس تشخیص پزشک معالج درخواست می شود که می توان به موارد زیر اشاره کرد :

سنجش سیستم دفاعی بدن در مواردی که فرد از سرماخوردگی های مکرر یا بیماری های عفونی زیادی که مبتلا می شود، شکایت دارد

تشخیص افتراقی بیماری راشیتسم و استئومالاسی

در ریزش شدید مو و در تغییرات پوستی مانند خشکی ، پوسته پوسته شدن و ترک های نامشخص

بررسی علت بعضی از کم خونی ها

• در خستگی ها و کج خلقی ها و غیره

ویتامین های قابل اندازه گیری کدام ویتامین ها می باشند ؟

سطح مناسب از ویتامین ها در بدن این امکان را می دهد که اندام های مختلف بتوانند عملکرد درست داشته باشند و از بسیاری از بیماری ها پیشگیری شود. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد علائمی هم چون خستگی، بی حالی، افسردگی و غیره را تجربه کرده باشید و با یک آزمایش ساده متوجه شوید علت همه ی این علائم، کمبود یک ویتامین خاص بوده است. کمبودی که می توان به صورت بسیار ساده برطرف کرد.

 

در چکاپ ویتامین ها، مواردی مثل B12، DB9 یا اسید فولیک و ویتامین E به صورت روتین در خواست می شوند، ولی ویتامین های A، C، B1 و سایر ویتامین های مشابه، ممکن است در موارد خاص درخواست شود

 

علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین چیست؟

علائم و نشانه‌های کمبود ویتامین به نوع ویتامین یا مواد مغذی بستگی دارد. با این حال، کمبود ویتامین برخی علائم کلی دارد که عبارتند از:

 

زردی یا رنگ‌پریدگی پوست

خستگی

دشواری در تنفس

هوس‌های غذایی غیرعادی

ریزش مو

احساس سبکی سر

یبوست

خواب‌آلودگی

تپش قلب

گزگز (سوزن سوزن شدن) یا بی‌حسی مفاصل

مشکلات مرتبط به قاعدگی مانند قاعدگی شدید یا عقب افتادن آن

تمرکز حواس ضعیف

چه عواملی باعث کمبود ویتامین می‌شوند؟

عامل اصلی کمبود ویتامین، رژیم غذایی نامناسب، ابتلا به بیماری یا مصرف برخی داروها یا هر دو ممکن است که موجب اختلال در جذب مواد مغذی شوند. بدن می‌تواند برخی مواد مغذی را ذخیره کند، بنابراین ممکن است  که کمبود ویتامین برای مدتی مشخص نشود. برخی از بیماری‌هایی که منجر به کمبود آهن می‌شوند، عبارتند از:

بارداری نیز با انتقال آهن به جنین، می‌تواند موجب فقر آهن در مادران شود